De achtertuin - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Hilda Dekker - WaarBenJij.nu De achtertuin - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Hilda Dekker - WaarBenJij.nu

De achtertuin

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

14 Februari 2020 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Dag allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties op mijn vorige blog!

Vandaag precies 2 weken geleden ben ik aangekomen in mijn 2e thuisland.
Twee weken die omgevlogen zijn.
Het eerste weekend lekker gerelaxt en genoten van het weer.
Op zondag naar de kerk geweest met Peter en Daphne en 2 nieuwe studenten uit Belgie.
Daarna door naar Kleinskool,een project midden in een township waar ik veel workshops kaarten maken heb gegeven.
3 jaar geleden is dit project overgegaan in andere handen en toen is de creatieve ochtend voor de vrouwen gestopt.
Wat ook nu weer bijzonder is is dat één van de vrouwen mij nog herkende.
Dinsdag naar "mijn"project" geweest.
Op dat moment waren er 3 baby's en 2 dreumesen,maar één van de dreumesen is op die dag teruggegaan naar familie die haar konden opvangen.
De volgende dag kwam er weer een nieuw kindje van 10 maanden oud.

Vorige week was het een aantal dagen erg warm met een luchtvochtigheidsgehalte van 95%.
Dat was afzien en heel bijzonder,ook voor Zuid Afrikaanse begrippen!
MAAR........ik heb het doorstaan;)
Net zoals jullie de storm Ciara hebben doorstaan;)

Afgelopen week gelukkig heerlijk weer met een temperatuur van gemiddeld 29 graden,dat is prima te doen hoor,je hoort mij niet klagen.
Op het project ook deze week weer verandering.....de andere dreumes is overgeplaatst naar een groter weeshuis met meer kinderen in verschillende leeftijden.
Dus op dit moment zijn er nog maar 4 baby's.
Gisteren hadden we een klein feestje omdat één van de medewerkers 10 jaar in dienst is.
Was erg gezellig.

Woensdag hebben Daphne en ik Jeanne en Toon van het vliegveld gehaald,zij komen hier net als ik ook al jaren.
En ook altijd dezelfde periodes.
Het was leuk om hen weer te zien!

Wat ook gerelateerd is aan Zuid Afrika is dat er regelmatig geen elektra is.Het systeem is erg verouderd waardoor de centrales het niet aankunnen en overbelast raken.
Dus kan het gebeuren dat er 2x per dag gedurende twee en een half uur geen stroom is.We hebben een app waarin vermeld wordt wanneer jouw regio aan de beurt is zodat je er rekening mee kunt houden met koken-wassen enz.
Dineren met kaarslicht kan heel sfeervol zijn.

In de achtertuin van Peter en Daphne groeit en bloeit van alles en hebben we af en toe bezoek van dieren.
Ik zal proberen een aantal foto's te plaatsen.
Peter heeft ook veel kruiden in de tuin die hij gebruikt voor het eten 's avonds.



Lieve lezers,ik wens jullie een heel fijn weekend!

Groetjes,
Hilda.


  • 14 Februari 2020 - 09:28

    Marian:

    Hoi Hilda
    Leuk om je verslagje weer te lezen, en mooie foto’s.
    Fijn dat je je daar weer helemaal thuisvoelt En jou ding daar kunt doen.
    Jij ook een goed weekend.

  • 14 Februari 2020 - 09:48

    Yolanda Schoneveld:

    Hoi Hilda,
    Leuk om te lezen dat je het weer naar je zin hebt daar. En wat een mooie foto's.
    Avocado's aan de boom. Nog niet eerder gezien. Heel bijzonder.
    Nog een fijne tijd en tot wederhoren.
    groetjes van Yolanda

  • 19 Februari 2020 - 17:47

    Ria Ronday:

    Hallo Hilda, Dat klinkt allemaal heel mooi en inspirerend. Fijn om de mensen waar je eerder mee gewerkt hebt weer te zien. Als ik zo jouw verslag lees dan zijn jullie allemaal door dit mooie werk gegrepen en moet je iedere keer weer terug voor het werk en om alle gelijkgestemde collega's weer te zien. En ook om er opnieuw weer iets moois van maken!
    Prachtige foto's Hilda, het zal er ook wel heel erg lekker ruiken.
    Wij hebben hier inmiddels een tweede storm gehad 'Dennis" Ik had al eerder een aanvaring met ene Dennis gehad maar deze viel erg mee!
    Ik wens jou mooie ervaringen en kijk uit naar jouw volgende bericht.
    Lieve groet, Ria

  • 20 Februari 2020 - 15:38

    Ria Van Schooten:

    Hoi Hilda. Ik heb weer genoten van je prachtige verhaal en de ontzettende mooie foto's. O wat een heerlijk temperatuur 29 gr. Gisteren heb ik een wandeling van 25 km gemaakt en wat had ik het koud. Hier nog steeds veel wind. Groetjes van mij en ook van Alfons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilda

Hallo Allemaal, Mijn naam is Hilda en ik werk met veel plezier al 26 jaar als pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf. In 2005 heb ik voor het eerst een rondreis gemaakt door Zuid-Afrika. Dit land heeft me zo geboeid en gefascineerd dat ik graag terug wilde! Maar dan niet alleen om te reizen,maar om daadwerkelijk iets te doen voor de mensen daar. In 2007 ben ik voor 4 weken als vrijwilligster via de organisatie Be More aan de slag gegaan in een weeshuis in de buurt van Durban. In 2008 ging ik weer terug,maar nu in een weeshuis vlakbij Port Elisabeth. Nu voor een periode van 9 weken. Mijn weblog over deze periode is nog steeds aktief en te zien op:www.hildadekker.helptmee.nl Op 3 februari 2010 vertrek ik weer voor een periode van 4 weken naar Port Elisabeth. De bedoeling is dat ik nu op eigen houtje aktief zal zijn op verschillende terreinen. Wat deze precies zullen zijn word duidelijk als ik daar ben. Ik hoop dat ik weer een hele fijne periode tegemoet zal zien waarbij ik ook deze keer weer een heel klein steentje kan bijdragen aan het welzijn van de mensen daar! Het is nu 2013 en voor de 8e keer ben ik terug op Afrikaanse bodem om te werken bij Lelethu ,een babyshelter in Port Elisabeth. Groetjes,Hilda.

Actief sinds 13 Dec. 2009
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 35459

Voorgaande reizen:

30 November 2020 - 24 Maart 2020

Warm welkom.

26 Mei 2018 - 30 Mei 2018

Kennismaken

27 April 2018 - 29 Mei 2018

Het verschil

26 April 2018 - 29 Mei 2018

Een nieuwe start

25 April 2016 - 31 Mei 2016

ZO klein..........maar ZO bijzonder!!

25 Januari 2014 - 24 Maart 2014

Geluk zit in kleine dingen.

03 Februari 2013 - 16 Maart 2013

TIJD........Wat is tijd

05 Februari 2012 - 17 Maart 2012

Contrasten

05 December 2010 - 25 Februari 2011

Elke kleine druppel..........zet water in beweging

03 Februari 2010 - 04 Maart 2010

It CAN be done

Landen bezocht: