Peuterspeelzaal-kinderdagverblijf - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Hilda Dekker - WaarBenJij.nu Peuterspeelzaal-kinderdagverblijf - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Hilda Dekker - WaarBenJij.nu

Peuterspeelzaal-kinderdagverblijf

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

30 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo Allemaal,

Het is maandagmorgen,nog 3 uur te gaan en dan vertrek ik weer terug naar Nederland.
Ik blijf het zeggen...de tijd gaat veel te snel.
Ook in Nederland zeggen we dat,maar hier lijkt het nog sneller te gaan.
Hoe dat komt? Ik zou het niet weten.

De laatste weken heb ik weer veel gewerkt op Lelethu, maar ook andere projecten gezien.
Zoals beloofd in mijn vorige verslag hier een impressie van mijn dag met Tia van het project Thamsanqa.
Maar buiten Thamsanqa doet ze nog veel meer.
Zo heeft ze vorig jaar ,samen met haar dochter en kleindochter een peuterspeelzaal opgericht.
Dit heet de Thinker Tots.
Elke dag worden hier gemiddeld zo'n 30 kinderen opgevangen.
Ze komen rond negen uur en krijgen eerst ontbijt,daarna educatie,buiten spelen, educatie en een warme maaltijd.
Sommige kinderen gaan daarna naar huis en de anderen doen een dutje en worden rond vijf uur opgehaald.
De ouders betalen een kleine bijdrage hiervoor.

Ook zijn we naar een project geweest dat heet Under The Tree.
Dit is een project wat ze ook met zijn drieën hebben opgezet in samenwerking met en gesponsord door de organisatie in Nederland: De Mama's.
Het is een wijk in Motherwell waar de armste van de armste mensen wonen.
Elke ochtend komen de kinderen om samen te zingen-spelen- leren.
Deze kinderen hoeven niets te betalen en krijgen ook een ontbijt en een snack tussendoor.
Het was eerst onder een boom,vandaar de naam Under The Three.
Maar nu zitten ze in twee kerkgebouwen.
Maar als je ziet wat voor gebouwen het zijn dan wordt je wel even stil en denk je aan onze peuterspeelzalen en kinderdagverblijven.
Geen ramen in het ene gebouw,vloerbedekking die het woord niet waardig is.
Een paar oude bankjes waar ze op kunnen zitten.
Toilet is om de hoek van het gebouw,oftewel....de muur:(
Je kunt je er vast wel iets bij voorstellen wat voor geur daar hangt!
Verder spreken de foto's voor zich.
De huisjes die je ziet?..........daar wonen mensen!!
Koeien op de weg?.........die hebben voorrang;)
Varkens in het gras?.........die eten het vuilnis!!
En toch waren deze kinderen zo blij en vrolijk en hebben ze spontaan voor Tia en mij gezongen en gedanst!!

Met Peter en een andere vrijwilliger ben ik nog bij Samkelo geweest.
Dit is een gehandicapte knul van 23 die in een rolstoel zit,spastisch is en niet kan praten.
Hij woont in een instelling en Peter en Daphne hebben al jaren contact met hem en doen veel voor hem.
Hij is altijd superblij als Peter op bezoek komt,hij krijgt zeer weinig bezoek!
Samen met een andere jongen,die hem goed begrijpt via gebarentaal en zijn moedertaal Kosa kunnen we communiceren.
En hij is absoluut niet gek!
Hij begrijpt heel goed waar we over praten!
Maar de situatie waarin hij woont is 50 jaar terug in Nederland.
Triest om te zien!

Gelukkig maak ik ook leuke dingen mee hoor en kan ik het goed relativeren.
Afgelopen vrijdag samen met Daphne op pad geweest.
Ontbeten in het South End museum en daarna een bezichtiging van dit museum.
Daarna naar een natuurpark bij de Nelson Mandela universiteit.
We wisten niet of we daar vrij mochten wandelen,dus eerst maar gevraagd.
De dame in het kantoor legde ons de route uit,maar even later vroeg ze of we zin hadden in een gamedrive in haar "bakkie".
Nou.....dat aanbod slaan we niet af.
Ze heeft ons spontaan 2 uur rondgereden en veel laten zien.
Er staan voornamelijk bloemen en struiken die heerlijk ruiken.
Ook nog zebra's en wildebeest gezien.

En zo komt er ongemerkt een einde aan deze weken in Zuid Afrika.
Weken waarin in ook nu weer veel geleerd-gezien en genoten heb!!
Gezien ZO KLEIN de kinderen van Lelethu zijn.
Maar ZO BIJZONDER ze stuk voor stuk zijn.
Hoe ZO KLEIN mijn bijdrage is geweest.
Maar ZO BIJZONDER ik het ook nu weer heb ervaren!

Lieve mensen,bedankt voor het lezen van mijn blog.
En als je geïnspireerd mocht zijn om ook eens die kant op te willen.........
laat het me weten.

Lieve groetjes,
Hilda.
P.s.foto's volgen nog.
Moet vertrekken!

  • 30 Mei 2016 - 18:51

    Toon En Jeanne:

    Hallo Lieve Hilda,

    Wat een SUPERMOOI verslag weer.
    En wat je schrijft wat gaat de tijd SNEL,is die NU ALWEER voorbij?
    Wat heb je weer VEEL kunnen doen, SUPER Hilda.
    Fijn te lezen dat je het weer naar je zin hebt gehad.

    Nu onderweg naar huis,kinderen,kleinkind en schoonzoon die hier op je wachten.

    WELKOM THUIS Hilda,GENIET ook hier weer.

    We spreken snel n keer af,lekker bijpraten okay?

    Nu weer even wennen hier,tot snel.

    Lieve groet Toon en Jeanne.

  • 31 Mei 2016 - 10:17

    Jacqueline T B:

    Wat een mooi, bijzonder verslag weer!
    Hele goede reis terug en weer genieten van je fam.

    Groetjes Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilda

Hallo Allemaal, Mijn naam is Hilda en ik werk met veel plezier al 26 jaar als pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf. In 2005 heb ik voor het eerst een rondreis gemaakt door Zuid-Afrika. Dit land heeft me zo geboeid en gefascineerd dat ik graag terug wilde! Maar dan niet alleen om te reizen,maar om daadwerkelijk iets te doen voor de mensen daar. In 2007 ben ik voor 4 weken als vrijwilligster via de organisatie Be More aan de slag gegaan in een weeshuis in de buurt van Durban. In 2008 ging ik weer terug,maar nu in een weeshuis vlakbij Port Elisabeth. Nu voor een periode van 9 weken. Mijn weblog over deze periode is nog steeds aktief en te zien op:www.hildadekker.helptmee.nl Op 3 februari 2010 vertrek ik weer voor een periode van 4 weken naar Port Elisabeth. De bedoeling is dat ik nu op eigen houtje aktief zal zijn op verschillende terreinen. Wat deze precies zullen zijn word duidelijk als ik daar ben. Ik hoop dat ik weer een hele fijne periode tegemoet zal zien waarbij ik ook deze keer weer een heel klein steentje kan bijdragen aan het welzijn van de mensen daar! Het is nu 2013 en voor de 8e keer ben ik terug op Afrikaanse bodem om te werken bij Lelethu ,een babyshelter in Port Elisabeth. Groetjes,Hilda.

Actief sinds 13 Dec. 2009
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 35472

Voorgaande reizen:

30 November 2020 - 24 Maart 2020

Warm welkom.

26 Mei 2018 - 30 Mei 2018

Kennismaken

27 April 2018 - 29 Mei 2018

Het verschil

26 April 2018 - 29 Mei 2018

Een nieuwe start

25 April 2016 - 31 Mei 2016

ZO klein..........maar ZO bijzonder!!

25 Januari 2014 - 24 Maart 2014

Geluk zit in kleine dingen.

03 Februari 2013 - 16 Maart 2013

TIJD........Wat is tijd

05 Februari 2012 - 17 Maart 2012

Contrasten

05 December 2010 - 25 Februari 2011

Elke kleine druppel..........zet water in beweging

03 Februari 2010 - 04 Maart 2010

It CAN be done

Landen bezocht: