Grootste dier....kleinste dier....luiste dier - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Hilda Dekker - WaarBenJij.nu Grootste dier....kleinste dier....luiste dier - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Hilda Dekker - WaarBenJij.nu

Grootste dier....kleinste dier....luiste dier

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

18 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo Allemaal,

Daar ben ik weer,hoogste tijd voor een update!
De tijd vliegt hier voorbij en ik ben bezig met van alles en nog wat.

Maar ik zal weer bij het begin beginnen.
Op Lelethu ben ik steeds meer ingeburgerd en doe nu dingen zelfstandig.
Meestal begin ik 's morgens met de laatste kinderen in bad doen en de fles geven.
Daarna tijd voor de beide "meiden"
Kleuren-verhaaltje voorlezen-wat eten en drinken-zingen.
De was ophangen en daarna ons "rondje wandelen"
Bellen blazen,hoe blij kun je kinderen maken met zoiets simpels!!Succes verzekerd!!
Mee naar het ziekenhuis voor controle.
Mee naar de clinic voor prikken-wegen enz.
Het knulletje van 7 weken( nu 10 weken}heeft in het ziekenhuis gelegen met een longontsteking.
Gelukkig gaat het daar nu goed mee.
Ook één van de twins lag vorige week in het ziekenhuis met longontsteking!
En het zijn nog zulke kleine mannetjes!!
Hij is nu weer terug bij Lelethu en word goed in de gaten gehouden.

Vanaf begin februari gaan Daphne-Jeanne en ik op donderdagochtend naar het project Kleinschool.
Dat is een project in de township van Port Elisabeth.Op dinsdag wordt er eten uitgedeeld,op donderdagochtend zijn er vrouwen uit de township die creatief bezig zijn.
Na een preek en gebed gaan ze aan de slag,breien-sieraden maken-naaien-en uiteraard kaarten maken.
Deze worden dan verkocht,het is de bedoeling dat ze het straks thuis ook gaan doen en zo een eigen inkomen kunnen creëren.
Een soort microkrediet.
Dat is erg leuk om te doen!
De vrouwen zijn enthousiast en weten niet van ophouden.
Zie het resultaat op de foto's.

Vrijdag 11 februari was mijn laatste werkdag bij Lelethu.
Dinsdag daarvoor kreeg ik een lunch aangeboden met het bestuur en nog 2 andere vrijwilligers.
Van het donatiegeld heb ik 2 aankleedkussens gekocht en 2"zijlig"kussens.
(Weet niet hoe ze eigenlijk heten.)
20 waslapjes(washandjes kennen ze hier niet)
Ze wasten de kinderen nu met hun rompertje waar ze een hele dag en nacht in hadden gelegen.
Het overige geld en een donatie van ikke heb ik in een luier gestopt.
Olga durfde hem bijna niet open te maken;)
De grootste kostenpost zijn nl.luiers.
Het is raar afscheid nemen van kinderen waarvan je bijna zeker weet dat je ze nooit weer ziet!!!
Wat gaat er met hen gebeuren:kunnen ze terug naar ouders of familie,worden ze geadopteerd en vinden ze hun weg in het leven,met goede begeleiding?
Van het oudste meisje weet ik dat ze begin maart naar een ander weeshuis gaat.
Terug naar huis is geen optie,haar ouders hebben haar één keer bezocht in al die 3 jaar!!!
Het jongste meisje is terug naar familie,een tante gaat nu voor haar zorgen.
Waar was die tante toen het uit de hand liep?
Toen draaide iedereen zich om en zag niets!
Nu willen ze niet dat ze geadopteerd word en gaat ze naar een situatie die misschien ook niet optimaal is.
Wel heb ik begrepen dat jeugdzorg ze heel goed gaat begeleiden en in de gaten houd.
Het is wel de bedoeling dat de tweeling samen worden geadopteerd,hebben ze in ieder geval elkaar straks nog!

De laatste weekenden ben ik nu vrij,het personeel is allemaal weer terug.
Dus maak ik dankbaar gebruik van het feit dat ik nix hoef en ga op stap met de andere vrijwilligers.
Zo zijn we naar Addo Elephant Park geweest,dat is een park met heel veel olifanten(duh)impala's-buffels-schildpadden-duizendpoten enz.
Dieren hebben altijd voorrang bij het overteken.
Dus fffff wachten als een schildpad besluit naar de overkant te willen;)
Het weekend erop hadden we een echte safari,met een jeep het park in.
De gids wist uiteraard waar de dieren te spotten waren,ook nu weer veel wild gezien.
Halverwege de tour kregen we thee met gebakken broodjes en daarna weer verder.
Om 19.00 uur een heerlijke maaltijd geserveerd door de alle gidsen.
Daarna nog een heerlijk kampvuur en onze gids speelde gitaar en zong.
Back to the sixtees!!
En daarna nog in het donker een tour door het park.
Een geweldige ervaring die me deed denken aan mijn eerste reis door Zuid-Afrika!!
Zie ook hier weer de foto's.

Afgelopen week heb ik op maandag en dinsdag kaarten gemaakt-geshopt-geluierd-gelezen.
Woensdagmorgen een workshop kaarten maken gegeven voor dames van de kerk.
Donderdagmorgen weer naar Kleinschool en vandaag gaan we aan het eind van de middag weer naar Port Alfred voor het weekend.
En dan gaat echt mijn laatste week in!

Nou mensen....ik hoop dat jullie het geduld konden opbrengen om mijn lange verhaal te lezen;)

Groetjes,
Hilda.

p.s.de laatste foto's hoeven geen commentaar hé!!!


  • 18 Februari 2011 - 14:08

    Gerdien:

    Hallo Hilda,

    Geniet nog van het land en de mensen en daarna een goede reis terug!
    Gerdien

  • 18 Februari 2011 - 16:29

    Marijanne :

    Hoi Hilda
    Dank voor al je mooie indrukwekkende verhalen...
    Geniet nog maar van de laatste dagen/ ....uren/ minuten en seconden...ze zijn zò voorbij...!
    Wens je een goed vlucht en behouden thuiskomst..
    Tot gauw !
    X Marijanne X

  • 19 Februari 2011 - 11:06

    Mylou:

    HAHAHA Dat boekje, geweldig!!!!

    Wat een mooie foto's mam. Gisteren hadden we op de Dukdalf spelletjes middag en hebben we eerst gezamelijk "wildlife" gespeeld op het bord. Dan moet je allemaal vragen beantwoorden over de serengeti en dan moet je de big five verzamelen. Toen heb ik natuurlijk ook even je foto's op het bord laten zien. " Is dat echt jouw moeder????" en eentje vroeg: "Hoe oud is zij dan?" Wow dan ben je echt stoer als je dan nog leeuwen durft te bekijken!!! Hahaha, ik moest wel even lachen.

    Ik ben nog niet gelaserd en het gaat ook nog wel even duren. Ik zie je dus vrijdag dubbel, dat is extra fijn!!!
    Tot dan!!

  • 19 Februari 2011 - 13:17

    Dinie:

    Hey Schoonzus,
    Wat weer een mooi verhaal,en mooie foto s.De foto met de giraf sta je in de stentor echt leuk .Ga nog even genieten daarwant het is zo weer vrijdag dan staan wij erweer.Fijne en veilige reis en tot vrijdag .

    Groetjes en Kus Ons
    .

  • 24 Februari 2011 - 08:18

    Yolanda Schoneveld:

    hoi hilda, geweldig om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt. En wat lijkt het mij inderdaad lastig om die kinderen daar achter te laten, en niet wetend wat er verder met hen gaat gebeuren.
    Ik wens je een goede terug reis en tot gauw!

  • 24 Februari 2011 - 15:30

    Marlies:

    Hoi Hilda,
    Wat een geweldig reisverslag en leuke foto's wat een schatjes die kinderen!!
    veel plezier je laatste week en tot snel ziens, liefs en groet Marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilda

Hallo Allemaal, Mijn naam is Hilda en ik werk met veel plezier al 26 jaar als pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf. In 2005 heb ik voor het eerst een rondreis gemaakt door Zuid-Afrika. Dit land heeft me zo geboeid en gefascineerd dat ik graag terug wilde! Maar dan niet alleen om te reizen,maar om daadwerkelijk iets te doen voor de mensen daar. In 2007 ben ik voor 4 weken als vrijwilligster via de organisatie Be More aan de slag gegaan in een weeshuis in de buurt van Durban. In 2008 ging ik weer terug,maar nu in een weeshuis vlakbij Port Elisabeth. Nu voor een periode van 9 weken. Mijn weblog over deze periode is nog steeds aktief en te zien op:www.hildadekker.helptmee.nl Op 3 februari 2010 vertrek ik weer voor een periode van 4 weken naar Port Elisabeth. De bedoeling is dat ik nu op eigen houtje aktief zal zijn op verschillende terreinen. Wat deze precies zullen zijn word duidelijk als ik daar ben. Ik hoop dat ik weer een hele fijne periode tegemoet zal zien waarbij ik ook deze keer weer een heel klein steentje kan bijdragen aan het welzijn van de mensen daar! Het is nu 2013 en voor de 8e keer ben ik terug op Afrikaanse bodem om te werken bij Lelethu ,een babyshelter in Port Elisabeth. Groetjes,Hilda.

Actief sinds 13 Dec. 2009
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 35372

Voorgaande reizen:

30 November 2020 - 24 Maart 2020

Warm welkom.

26 Mei 2018 - 30 Mei 2018

Kennismaken

27 April 2018 - 29 Mei 2018

Het verschil

26 April 2018 - 29 Mei 2018

Een nieuwe start

25 April 2016 - 31 Mei 2016

ZO klein..........maar ZO bijzonder!!

25 Januari 2014 - 24 Maart 2014

Geluk zit in kleine dingen.

03 Februari 2013 - 16 Maart 2013

TIJD........Wat is tijd

05 Februari 2012 - 17 Maart 2012

Contrasten

05 December 2010 - 25 Februari 2011

Elke kleine druppel..........zet water in beweging

03 Februari 2010 - 04 Maart 2010

It CAN be done

Landen bezocht: