Als ogen konden vertellen........... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Hilda Dekker - WaarBenJij.nu Als ogen konden vertellen........... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Hilda Dekker - WaarBenJij.nu

Als ogen konden vertellen...........

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

24 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo Allemaal,


Dit keer een bericht vanuit een regenachtig Zuid-Afrika!
Het regent nu al een paar dagen en hier zijn ze er erg blij mee!
Ik wat minder;)
Doet me denken aan nederland!
Maar hoe meer regen,hoe sneller de watercrisis word opgelost.

Laat ik beginnen met het afgelopen weekend.
Samen met Peter en Daphne zijn we vrijdag om 18.00 uur vertrokken naar Plettenberg Bay.
Een toeristenplaats aan de kust ongeveer 3 uur rijden hier vandaan.
Toon en Jeanne waren er al vanaf maandag.
Zaterdagochtend lekker naar het strand geweest,zoals gewoonlijk ben ik weer op zoek gegaan naar schelpen.
S'middags bij het zwembad gelegen, gelezen,muziek geluisterd met mijn ipod,gezwommen,gekletst enz.
De zondag begon met een bewolkte lucht en het zag er niet naar uit dat dit nog zou veranderen!
Dus geen stranddag,maar we zijn naar Knysna gereden,een plaats iets verderop.
Gewandeld en genoten van het mooie uitzicht.
Daarna naar Robberg,een natuurreservaat.
Toon-Jeanne en ik hebben een hike gedaan over drie bergen,dik 2 uur gelopen.
Links de zee rechts de rotsen,lekker spannend,maar een belevenis op zich!!
We hebben zoveel moois gezien!
Ik plaats een aantal foto's zodat jullie en beetje een idee hebben.
De ene keer moesten we de rotsen op en af klauteren en de andere keer liep je op het strand door het zand te baggeren.
Mijn schoenen wogen een kilo zwaarder;)
Waarom duurt het weekend maar twee dagen,het vliegt voorbij!
Heb jij op maandag ook altijd zo'n last van hé Ramona;)

Vanmorgen heb ik een workshop kaarten maken gegeven aan een aantal dames van de kerk.
Was erg leuk en er zitten wel "crea Bea's" tussen;)

Met het kleinste mannetje gaat het wat beter.
Hij krijgt nu medicijnen omdat hij zijn ontlasting niet kwijt kon.
Het is een scheetje en ik denk dat jij Dymphi hem wel in je rugzak mee wil nemen.
Maar je kunt ook hier naar toe komen om te helpen,,wat houd je tegen?

Om Lelethu zijn maandag weer 2 nieuwe kinderen gekomen.
Een broertje en zusje die uit de thuissituatie zijn gehaald door de social worker.
Het jongetje is 11 maanden en het meisje 2 jaar.
Maar als je ze ziet geloof je niet dat ze al zo oud zijn!
Het meisje kan staan en lopen langs de spijlen van haar bed,maar meer ook niet.
Ze mogen niet uit bed gehaald worden omdat nog niet is vastgesteld of ze besmet zijn met hiv
-tbc-of aids hebben.
Ze willen hen niet in contact brengen met de andere kinderen.Het verschonen heb ik dus met handschoenen aan gedaan.
Met het meisje heb ik geprobeerd contact te maken en pas na een half uur kreeg ik een glimlach op haar gezichtje.Zo ontroerend!
Het mannetje ligt apatisch in zijn bedje,toont totaal geen emoties en draait zijn hoofdje weg als je naar hem kijkt.
Hij ziet er uit als een baby van 6 maanden en weegt bijna niets.Hij heeft een heel bol buikje,maar ik kan met gemak mijn handen rond zijn heupen leggen en dan nog heb ik ruimte over!!
Weet je nog hoe Mila eruit zag voordat duidelijk werd wat ze mankeerde,Ramona?
Nou en dat 10 keer erger!!
Zo mager!!! Dit kindje heeft lange tijd weinig tot geen eten gehad!!
En om over de rest van wat hij nodig heeft om te ontwikkelen maar te zwijgen!
En die ogen....zo'n argwanende-boze-hulpeloze-vragende blik!
WAT WILLEN DIE OGEN MIJ VERTELLEN?

De kinderen zijn s,middags nar het ziekenhuis gegaan om verschillende testen te doen.
Ze waren nog niet terug toen ik wegging.

Lieve mensen.....ondanks dit alles geniet ik nog steeds en krijg energie als ik zie hoe blij de andere kinderen zijn als ik binnenkom.
Mijn dag is dan al weer goed!

Ook nu weer bedankt voor de leuke berichtjes!
Lieve groetjes,
Hilda.



  • 24 Februari 2010 - 12:40

    Mylou:

    Hey Mama,

    Je bent weer goed bezig! Nu die kinderen onderzocht zijn en duidelijk is wat ze wel of niet hebben, mag je ze dan wel oppakken? TBC e.d. kan lang duren, zou toch sneu zijn als ze in hun bedje moeten blijven.

    Ik hoor dat de regen is aangekomen, graag gedaan :D
    Hier is het prachtig weer, wel 3 graden, maar een zonnetje en gisteren zelfs wat blauwe lucht. Dus wij hebben het raam open en de radio aan en zijn nog steeds structuurverf aan het krabben :S Hopelijk vandaag de laatste dag, dan zijn we drie dagen bezig geweest. Dan nog het deurkozijn en de deur schuren. De kieren van de nieuwe koof dichten, structuurverf aanbrengen op de muur en de koof en het kozijn en de deur verven. En dan weer werken denk ik :D

    Veel plezier daar nog!!!

  • 24 Februari 2010 - 17:12

    Henk En Dinie:

    Hey Meid,
    Nauw je hebt je wel weer vermaakt in het weekend.En ind. het weekend is altijd veel te kort.Ach ja en die regen moet je er maar bij nemen.Wij willen nu graag ook een beetje beter weer.Geniet nog maar even verder want het is zo weer voorbij en dan ben je weer in Nederland.Veel plezier nog en tot hoor.

  • 24 Februari 2010 - 18:18

    Marjolijn:

    Heeeey Tante,

    Klinkt weer allemaal super daar! Ook voor mij mag je er wel 1 in je rugzak meenemen hoor ;).

    Geniet er nog maar lekker van, zelfs van die regen.

    Liefs ons

  • 24 Februari 2010 - 19:57

    Carla Van Vliet:

    hoi hilda,

    Nou nou wat maak jij allemaal mee daar,
    En wij hier maar klagen over van alles,
    dan die natuur mooie foto's hoor.
    En ondanks de regen wens ik je nog een fijne week toe.
    We zijn alweer met een nieuw nr bezig op t koor
    head over heels van abba
    erg leuk.
    Dus kan je weer lekker aan de bak als je terug bent.

    groetjes carla

  • 24 Februari 2010 - 20:22

    Petra Buis:

    ha Hilda, dus naast het harde werken ook een beetje vakantie :) Mooie foto's. Het lijkt me prachtig om in die omgeving te wandelen. Fijn dat er medische hulp nabij is voor deze kinderen, het is hard nodig. Groetjes en voor de komende 8 dagen nog veel plezier toegewenst.

  • 24 Februari 2010 - 20:45

    Dymphi:

    He Hilda,
    Wat indrukwekkend allemaal!
    En inderdaad ik zou er zo eentje mee willen nemen, het liefst allemaal. Kiezen is nog moeilijker. Echt dankbaar werk wat je daar verricht...
    De foto's die je toevoegd zijn erg leuk!
    Heel veel succes nog even!!

  • 24 Februari 2010 - 22:18

    Marijanne :

    Hey Hilda
    Dank voor je mooi reisverslag van het weekend en de fotos!
    Wat een wereld voor die kleintjes....indrukwekkend en kostbaar!
    Fijn dat je zoveel voor ze kunt doen....al is het maar voor een glimlach....
    ogen die je hart raken...
    Lieve Hilda geniet nog maar ,je dagen raken op...
    in je geliefde Africa.
    Harte Groet Marijanne

  • 25 Februari 2010 - 18:06

    Jolanda:

    Hey Hilda,
    Prachtige foto's, mooie verslagen!!
    Ik volg het weer helemaal.

    Groetjes: Jolanda

  • 25 Februari 2010 - 21:17

    Ellen Fleer:

    O, wat doe je daar goed werk Hilda! Fijn om te zien dat er enige "luxe" bestaat om de kinderen goed te kunnen verzorgen!
    Kan me heel goed voorstellen dat het je een goed gevoel geeft na een blijde reactie van een kind. En wat een lieve koppies!
    Mooie foto's van de natuur en plantjes die zomaar ergens groeien!
    Nog heel veel succes verder en ik blijf je verslag volgen.
    "Mooi bly!"
    Ellen.

  • 26 Februari 2010 - 14:46

    Daphne:

    wat een verhaal weer echt zielig van voor die kinderen
    en wat een prachtige omgeving, het lijkt me super om daar te zijn te lopen en te helpen.
    geniet nog even
    liefs daphne

  • 01 Maart 2010 - 21:18

    Ramona:

    Hey Hilda!
    heb je regen!!! vervelend voor jou, maar o zo fijn voor daar!haha
    Jeetje he, indrukwekkend allemaal zeg! pff en ja ik weet nog heeel goed hoe Mila er op een gegeven moment uitzag en dat was al niet best!!
    Je bent super goed bezig daar zo te lezen en je vermaakt je daar prima nog. Het einde is in zicht he, geniet er nog maar ff van!!!! Ik zie je maandag weer!!
    Liefs Ramona

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

It CAN be done

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2010

30 DAGEN

24 Februari 2010

Als ogen konden vertellen...........

16 Februari 2010

Zo klein....zo kwetsbaar !!

10 Februari 2010

Aan het werk

05 Februari 2010

Warm Welkom
Hilda

Hallo Allemaal, Mijn naam is Hilda en ik werk met veel plezier al 26 jaar als pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf. In 2005 heb ik voor het eerst een rondreis gemaakt door Zuid-Afrika. Dit land heeft me zo geboeid en gefascineerd dat ik graag terug wilde! Maar dan niet alleen om te reizen,maar om daadwerkelijk iets te doen voor de mensen daar. In 2007 ben ik voor 4 weken als vrijwilligster via de organisatie Be More aan de slag gegaan in een weeshuis in de buurt van Durban. In 2008 ging ik weer terug,maar nu in een weeshuis vlakbij Port Elisabeth. Nu voor een periode van 9 weken. Mijn weblog over deze periode is nog steeds aktief en te zien op:www.hildadekker.helptmee.nl Op 3 februari 2010 vertrek ik weer voor een periode van 4 weken naar Port Elisabeth. De bedoeling is dat ik nu op eigen houtje aktief zal zijn op verschillende terreinen. Wat deze precies zullen zijn word duidelijk als ik daar ben. Ik hoop dat ik weer een hele fijne periode tegemoet zal zien waarbij ik ook deze keer weer een heel klein steentje kan bijdragen aan het welzijn van de mensen daar! Het is nu 2013 en voor de 8e keer ben ik terug op Afrikaanse bodem om te werken bij Lelethu ,een babyshelter in Port Elisabeth. Groetjes,Hilda.

Actief sinds 13 Dec. 2009
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 35377

Voorgaande reizen:

30 November 2020 - 24 Maart 2020

Warm welkom.

26 Mei 2018 - 30 Mei 2018

Kennismaken

27 April 2018 - 29 Mei 2018

Het verschil

26 April 2018 - 29 Mei 2018

Een nieuwe start

25 April 2016 - 31 Mei 2016

ZO klein..........maar ZO bijzonder!!

25 Januari 2014 - 24 Maart 2014

Geluk zit in kleine dingen.

03 Februari 2013 - 16 Maart 2013

TIJD........Wat is tijd

05 Februari 2012 - 17 Maart 2012

Contrasten

05 December 2010 - 25 Februari 2011

Elke kleine druppel..........zet water in beweging

03 Februari 2010 - 04 Maart 2010

It CAN be done

Landen bezocht: