Zo klein....zo kwetsbaar !! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Hilda Dekker - WaarBenJij.nu Zo klein....zo kwetsbaar !! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Hilda Dekker - WaarBenJij.nu

Zo klein....zo kwetsbaar !!

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

16 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo Allemaal,

Daar ben ik weer met een nieuw verhaal.
Het is al weer bijna een week geleden dat ik geschreven heb,dus de hoogste tijd voor een update.
Zoals ik jullie in mijn vorige verhaal verteld heb wordt er gezocht naar adoptieouders voor de kinderen.
En vorige week donderdag is er een kindje weggegaan die geadopteerd is.
Toen ik s'morgens kwam merkte ik dat er een bepaalde spanning heerste.
Ik vroeg wat er was en ze vertelden dat er een meisje "nieuwe ouders"kreeg.
Er werden spulletjes klaargezet voor haar,waaronder kleertjes-voeding en luiers.
Het meisje zelf kreeg een heel mooi jurkje aan en toen was het wachten op de social worker die haar mee zou nemen.
En wachten duurt hier erg lang,want als ze zegggen twee uur kun je er rustig een uurtje bij rekenen.Afrika hé;}Dus toen ze eindelijk kwam werd ze heerlijk geknuffeld en uitgezwaaid.
Ik dacht oke,dit kindje heeft een veilige plek gekregen.
Maar na een uurtje stond de sociaal werkster weer op de stoep met de adoptieouders!
Ze wilden graag zien waar het kindje de afgelopen 3 maanden had gewoond.
Het kindje had andere kleertjes aan en ze vertelden dat ze ook een andere naam had gekregen.
Een hele nieuwe start dus!
Ik heb even met de ouders gesproken en kreeg er een goed gevoel bij,dus ik denk en hoop dat dit kindje met liefde word grootgebracht!
Het is toch best een hele stap om een donker kindje te adopteren terwijl je zelf blank bent,maar deze ouders hadden er bewust voor gekozen!
Want in Zuid-Afrika is de apartheid nog steeds niet verdwenen!
Ze wilden zelfs dat ik ook op de foto ging samen met de andere verzorgsters.
Bij Lelethu ben ik veel bezig met het meisje van drie jaar.
Zij is de enige die er al drie jaar is en de oudste.
Vaak moet ze in haar bed blijven, waar ze dan uit verveling {negatieve}aandacht gaat vragen.Heel logisch!!
Ik had wasco-papier-lijm en schaar meegenomen.
Lekker zitten kleuren en leren knippen en plakken met haar.
Ze heeft genoten!

In het weekend weer met mijn andere "project" bezig geweest.
Daphne was ook geinteresseerd en vroeg of ik het haar kon leren.
Dus samen aan de slag en ze vond het heel leuk om te doen.
Zes kaarten was het resultaat.
Zondagavond uit eten geweest met Peter-Daphne-Toon-Jeanne.
Maandagmorgen thuis gebleven om Daphne te helpen de bedden te verschonen en de kamers in orde te maken voor de nieuwe vrijwilligers die gisteren zijn aangekomen.
Daarna weer kaarten gemaakt.

HOERA!!!Gisteravond een gigaonweersbui en regen gehad!!
Huh..zullen jullie denken,maar hier snakken ze naar regen.
Helaas was het niet lang genoeg om de crisis te boven te komen.

Vandaag weer naar Lelethu.
Gezongen-gedanst-gegeten met de 4 "groten".
Het is niet zo indrukwekkend als mijn vorige project met pubers-kakkerlakken en smerige huizen,maar ook deze kinderen hebben aandacht en liefde nodig en dat bestaat uit hele kleine dingen!
Het kleine mannetje van 6 weken had niet zijn dag en was erg onrustig. s'morgens.lekker veel bij me gehouden en geknuffeld.
Daar werd hij gelukkig rustig van en hij viel in mijn armen in slaap!
Het is ook niet niks om in je korte leventje al zoveel te moeten meemaken.
ZO KLEIN..ZO KWETSBAAR!!

Lieve mensen ook nu weer bedankt voor jullie berichtjes!
Tineke,bedankt voot je donatie!
Ik ga het goed besteden.
Ramona,ieder krijgt wat hem toekomt hé;}

Groetjes,
Hilda.

  • 17 Februari 2010 - 10:57

    Petra Buis:

    Eigenlijk gaat je werk gewoon door maar dan in het verre Afrika: aandacht geven, knuffelen, knippen en plakken enz. ja, deze kinderen maken wat mee, dat breng je zo goed in beeld. Leuk om je verslag weer te lezen.
    groetjes...

  • 17 Februari 2010 - 12:01

    Mylou:

    Hey Mam,

    Het ziet er inderdaad keurig uit daar!!! Mooie vloer trouwens ;P!

    Groetjes Mylou

  • 17 Februari 2010 - 19:32

    Toon En Jeanne:

    Hallo Hilda,

    Even vanuit Plettenburg,wil je morgen iedereen HEEL VEEL GROETJES en een dikke KNUFFEL geven.
    Natuurlijk ook voor iedereen in de Willetstreet HEEL VEEL GROETJES van ons,
    Toon en Jeanne.
    Wij missen jullie wel hoor.Tot vrijdag.

  • 18 Februari 2010 - 09:42

    Lies:

    Hoi Hilda,

    Wat een indrukwekkende en liefdevolle tijd maak je daar door!
    Het lijkt me een geweldige ervaring. Fijn dat het daar eens even lekker heeft geregend, het is zo nodig, wie weet komt er nog meer!

    Hier is het koud, sneeuw, af en toe glad, maar we hebben nu wel een heuse winter gehad, iets waar iedereen zó naar verlangde.
    Geniet nog maar even, Hilda!
    Tot over +/- 2 weken!
    Liefs, Lies

  • 19 Februari 2010 - 07:34

    Renske :

    Wat leuk om te lezen wat je daar aan het doen bent. Het is toch heerlijk om die kleine mensjes liefde en aandacht te mogen geven.Ze hebben het zo nodig.
    Hier lopen de mensen alweer te klagen over de sneeuw war gaat het dan over he?
    Ik wens je heel veel succes daar. Gr Renske

  • 20 Februari 2010 - 09:43

    Kuni:

    Slik, kippenvel Hilda..

    Keep up the good work!!!!

    Liefs, Kuni

  • 20 Februari 2010 - 18:10

    Gea:

    leuk hoor, die verslagen, net een boekje!!Heb je pas nog gesproken, maar wil het ook even via deze weg doen.Herman ligt plat, is door z`n rug gegaan, bed in de kamer, een paar dagen plat en dan zien we wel weer. Groetjes en nog veel genieten, doei Gea

  • 21 Februari 2010 - 10:30

    Henk En Dinie:

    Hey Hilda,
    Had je pas nog gesproken op msn,maar toch lekker dat je daar ook je ding kan doen.
    Ik weet dat jij het weekend weg ging,dat horen we de volgende keer wel weer.Je zal vast wel weer wat beleven.Groetjes en Knuffel.

  • 21 Februari 2010 - 12:28

    Marijanne Van Der Gr:

    Hey Hilda
    Dank voor je reisverslagen,leuk om weer van je te horen dat je het zo naar je zin hebt en dat het goed met je gaat!
    Het is fijn om te horen dat je daar weer iets kunt betekenen en `mooie` dingen kunt waarmaken voor degene die het zò nodig hebben!
    geniet er maar van en `take care`!
    HarteGroet;
    Marijanne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

It CAN be done

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2010

30 DAGEN

24 Februari 2010

Als ogen konden vertellen...........

16 Februari 2010

Zo klein....zo kwetsbaar !!

10 Februari 2010

Aan het werk

05 Februari 2010

Warm Welkom
Hilda

Hallo Allemaal, Mijn naam is Hilda en ik werk met veel plezier al 26 jaar als pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf. In 2005 heb ik voor het eerst een rondreis gemaakt door Zuid-Afrika. Dit land heeft me zo geboeid en gefascineerd dat ik graag terug wilde! Maar dan niet alleen om te reizen,maar om daadwerkelijk iets te doen voor de mensen daar. In 2007 ben ik voor 4 weken als vrijwilligster via de organisatie Be More aan de slag gegaan in een weeshuis in de buurt van Durban. In 2008 ging ik weer terug,maar nu in een weeshuis vlakbij Port Elisabeth. Nu voor een periode van 9 weken. Mijn weblog over deze periode is nog steeds aktief en te zien op:www.hildadekker.helptmee.nl Op 3 februari 2010 vertrek ik weer voor een periode van 4 weken naar Port Elisabeth. De bedoeling is dat ik nu op eigen houtje aktief zal zijn op verschillende terreinen. Wat deze precies zullen zijn word duidelijk als ik daar ben. Ik hoop dat ik weer een hele fijne periode tegemoet zal zien waarbij ik ook deze keer weer een heel klein steentje kan bijdragen aan het welzijn van de mensen daar! Het is nu 2013 en voor de 8e keer ben ik terug op Afrikaanse bodem om te werken bij Lelethu ,een babyshelter in Port Elisabeth. Groetjes,Hilda.

Actief sinds 13 Dec. 2009
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 35379

Voorgaande reizen:

30 November 2020 - 24 Maart 2020

Warm welkom.

26 Mei 2018 - 30 Mei 2018

Kennismaken

27 April 2018 - 29 Mei 2018

Het verschil

26 April 2018 - 29 Mei 2018

Een nieuwe start

25 April 2016 - 31 Mei 2016

ZO klein..........maar ZO bijzonder!!

25 Januari 2014 - 24 Maart 2014

Geluk zit in kleine dingen.

03 Februari 2013 - 16 Maart 2013

TIJD........Wat is tijd

05 Februari 2012 - 17 Maart 2012

Contrasten

05 December 2010 - 25 Februari 2011

Elke kleine druppel..........zet water in beweging

03 Februari 2010 - 04 Maart 2010

It CAN be done

Landen bezocht: