Aan het werk - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Hilda Dekker - WaarBenJij.nu Aan het werk - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Hilda Dekker - WaarBenJij.nu

Aan het werk

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

10 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo Allemaal,

Mijn 2e verhaal uit een zeer warm Z.A.!
Zo warm als gisteren heb ik het nog niet gehad!
Het zweet liep in straaltjes langs mijn rug en stond in mijn handen en het was geen angstzweet!!
Afgelopen weekend heb ik op zaterdag veel kaarten gemaakt en ben op
zondag twee keer naar de kerk geweest!!
Ja Henk,ik weet wat je denkt;)
Maandag ook weer een dag van kaarten maken en naar Greenacres gelopen om nog meer materiaal te kopen.
Want Daphne heeft in de kerk aan iemand gevraagd of zij behoefte hadden om met een groepje vrouwen een workshop kaarten maken te krijgen.
Zodat ook zij die kunnen verkopen voor het project van vorig jaar.

Sinds dinsdag ben ik ECHT aan het werk!
Ook weer in een weeshuis,maar nu in Port Elisabeth zelf.
In een andere wijk dan waar mijn gastgezin woont.
Het weeshuis heet:Lelethu,wat in het Khosa betekent:Thuis.
Er zijn op dit moment 10 kinderen,6 baby's onder één jaar en 4 kinderen daarboven,waarvan het oudste meisje 3 jaar is.
Het jongste kindje is een jongetje van 6 weken.Prematuur,dus hij is eigenlijk nog maar 2 weken oud!!
Het weeshuis ziet er voor Afrikaanse begrippen zeer goed uit en er wordt erg veel aandacht aan hygiene en voeding besteed!
Ze krijgen geld van de overheid en worden gesponsord door mensen!
Maar helpende handen zijn natuurlijk altijd welkom!
Een paar kinderen zijn hier gebracht op verzoek van de kinderbescherming en uit huis geplaatst.
Sommige kinderen zijn "gevonden"
Het is de bedoeling dat die kinderen worden geadopteerd door mensen in Zuid-Afrika zelf.
Gisteren kwam een alleenstaande moeder haar kindje na twee weken weer ophalen.
Ze krijgt een maand de gelegenheid om een baan te vinden en te laten zien dat ze goed voor haar kindje kan zorgen.
Zoniet,dan wordt het kindje weer bij haar weggehaald.
De kinderbescherming houd dus een oogje in het zeil!
Ik heb al wat flesjes en hapjes gegeven,luiers verschoond en geplakt met het oudste meisje,voel me al redelijk op mijn gemak.Wel vraag ik wat ik kan-mag doen.
Het is nog even aftasten en wil me niet opdringen.

Verder heb ik al aardig wat kaarten gemaakt die hier weer verkocht gaan worden!
Zoals jullie merken hoef ik me niet te vervelen en na het avondeten zitten we nog vaak buiten gezellig te kletsen!Het is's nachts nog 25 graden!!

De foto's die ik erbij plaats zijn niet de foto's die jullie van mij gewend zijn.
Maar uit privacyoverwegingen mogen er alleen foto's van opzij en van achteren gemaakt worden.

Ook wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties op mijn weblog!
Leuk om te lezen!
Ria:ik ben een bikkel met spierballen hoor;)
Marlies,beterschap!


Tot zover mijn 2e verhaal.

Groetjes,
Hilda.

  • 11 Februari 2010 - 07:26

    Celesta:

    Hoi Hilda,
    Heel leuk om je reisverslagen te lezen. Fantastisch dat je de mensen daar kunt helpen. Terwijl daar bij jou het zweet van je rug gutst zitten wij weer eens in de sneeuw en kunnen we weer schaatsen. Het houdt niet op. Heel veel succes daar nog en vertroetel de kindjes daar maar lekker.
    Groetjes van Celesta

  • 11 Februari 2010 - 08:03

    Gerdien:

    HAllo Hilda,
    Hier sneeuwt het en is het min 6. Knap dat je die kinderen ook echt van de zijkant op de foto krijgt. (foto van 2 baby's op roze kleed)
    Klinkt mooi wat je allemaal aan het doen bent en zo te lezen geniet je volop. Goede tijd daar! Gerdien

  • 11 Februari 2010 - 11:12

    Mylou:

    Hey Mam,

    Leuk om weer wat van je te lezen.
    En fijn dat je gestopt bent om me elke dag te laten weten hoe warm het daar is :P. Het is hier nu rond het vriespunt en er ligt wéér sneeuw. Volgens mij is iedereen dat wel een beetje zat.
    Wat leuk dat je ook weer bij een weeshuis aan de slag kan, naast het kaarten maken / workshop, heb je nu een duidelijke dagindeling.
    Hier gaat alles zijn gangetje.

    Kus ons

  • 11 Februari 2010 - 12:43

    Petra Buis:

    10 kinderen, dat is een mooi groepje. En fijn dat er een kinderbescherming is daar en dat moeders de gelegenheid krijgen hun zaakjes op orde te krijgen om daarna hun kind weer op te halen. Mooie foto's! Nog veel succes met kaarten maken en luiers verschonen enz.
    groetjes.....

  • 11 Februari 2010 - 15:32

    Henk En Dinie:

    Hey Hilda,

    Nu weet je ook hoe ik mij altijd voel bij die warmte(erg he).En wat de kerkdiensten betreft net wat Henk zegt je bent goed bezig niet overdrijven he.
    En je bent weer lekker op een plekje wat je weer fijn vind.
    Nu meid werkze en veel plezier met van alles wat je doet.
    Groetjes en Kus Ons

  • 11 Februari 2010 - 19:30

    Dymphi :

    Wat een lieve kindjes, ontzettend schattig..
    Ik zou dat ook echt leuk vinden om in een weeshuis de kindjes te helpen.
    Nou zo te lezen heb je het naar je zin.
    Het is leuk om je verslagen te lezen!
    Geniet van de warmte, ik zeg bbrrrr..
    Doeeegieee.

  • 11 Februari 2010 - 21:23

    Carla Van Vliet:

    Hoi Hilda,
    Geweldig meid dat je dit voor al die kindertjes kunt doen,
    Erg leuk om je verhalen zo te kunnen volgen,
    zo warm als dat jij t daar hebt ,zo koud hebben wij t hier,maar dat heeft iedereen al geschreven hahahaha.
    Succes verder hoor,en ik kijk nu al uit naar je volgend verslag.

    groetjes carla

  • 12 Februari 2010 - 13:30

    Ramona:

    Hey Hilda

    Het is weer fantastisch om te lezen dat je het weer zo goed naar je zin hebt daar. En wederom weer met veel liefde en enthousiasme, Super!!
    Veel plezier nog!

    Liefs Ramona

  • 12 Februari 2010 - 13:32

    Ramona:

    En wat is het daar trouwens warm zeg! Het is het toch weer eerlijk verdeeld he. Jij zon en wij sneeeeuw!!!!!!!!!grrr Hahahahahahha

  • 15 Februari 2010 - 17:57

    Marjolijn:

    Heeey Hilda,

    Wat een moppies!!! Goed zeg dat daar ook kinderbescherming is en dat het ook in de gaten gehouden wordt, super om te horen!! Lukt dat adopteren daar? Het is niet zo dat ze kijken of het kindje naar een ander land kan??

    Hier ligt idd nog steeds sneeuw, erg balen!
    Dus wat weer betreft heb je niks te klagen :D.

    Veel plezier met kaarten maken en de kindjes.

    Liefs Ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

It CAN be done

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2010

30 DAGEN

24 Februari 2010

Als ogen konden vertellen...........

16 Februari 2010

Zo klein....zo kwetsbaar !!

10 Februari 2010

Aan het werk

05 Februari 2010

Warm Welkom
Hilda

Hallo Allemaal, Mijn naam is Hilda en ik werk met veel plezier al 26 jaar als pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf. In 2005 heb ik voor het eerst een rondreis gemaakt door Zuid-Afrika. Dit land heeft me zo geboeid en gefascineerd dat ik graag terug wilde! Maar dan niet alleen om te reizen,maar om daadwerkelijk iets te doen voor de mensen daar. In 2007 ben ik voor 4 weken als vrijwilligster via de organisatie Be More aan de slag gegaan in een weeshuis in de buurt van Durban. In 2008 ging ik weer terug,maar nu in een weeshuis vlakbij Port Elisabeth. Nu voor een periode van 9 weken. Mijn weblog over deze periode is nog steeds aktief en te zien op:www.hildadekker.helptmee.nl Op 3 februari 2010 vertrek ik weer voor een periode van 4 weken naar Port Elisabeth. De bedoeling is dat ik nu op eigen houtje aktief zal zijn op verschillende terreinen. Wat deze precies zullen zijn word duidelijk als ik daar ben. Ik hoop dat ik weer een hele fijne periode tegemoet zal zien waarbij ik ook deze keer weer een heel klein steentje kan bijdragen aan het welzijn van de mensen daar! Het is nu 2013 en voor de 8e keer ben ik terug op Afrikaanse bodem om te werken bij Lelethu ,een babyshelter in Port Elisabeth. Groetjes,Hilda.

Actief sinds 13 Dec. 2009
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 35470

Voorgaande reizen:

30 November 2020 - 24 Maart 2020

Warm welkom.

26 Mei 2018 - 30 Mei 2018

Kennismaken

27 April 2018 - 29 Mei 2018

Het verschil

26 April 2018 - 29 Mei 2018

Een nieuwe start

25 April 2016 - 31 Mei 2016

ZO klein..........maar ZO bijzonder!!

25 Januari 2014 - 24 Maart 2014

Geluk zit in kleine dingen.

03 Februari 2013 - 16 Maart 2013

TIJD........Wat is tijd

05 Februari 2012 - 17 Maart 2012

Contrasten

05 December 2010 - 25 Februari 2011

Elke kleine druppel..........zet water in beweging

03 Februari 2010 - 04 Maart 2010

It CAN be done

Landen bezocht: